Oleje
silnikowe to specjalny typ olejów o właściwościach smarnych, które przeznaczone
są do stosowania w silnikach. Aktualnie do wyboru jest szeroka gama olejów
silnikowych, które charakteryzują się innymi procesami produkcji, swoimi
właściwościami, a także zastosowaniem.
Olej
silnikowy – co to jest?
Olejami
silnikowymi nazywa się grupę produktów, które pełnią rolę czynników smarujących
w silnikach spalinowych.
W
skład olejów silnikowych wchodzą frakcje destylacji ropy naftowej albo też ich
syntetyczne odpowiedniki, które wytwarzane są w laboratoriach.
Oleje
silnikowe można podzielić zatem na dwie główne kategorie, a mianowicie na oleje
mineralne, które wytwarzane są z ropy naftowej, a także na oleje syntetyczne,
które są efektem syntezy chemicznej.
Dzięki
zastosowaniu oleju silnikowego silnik samochodu lub innej maszyny może
prawidłowo pracować. Olej chroni wówczas przed nadmiernym przegrzaniem oraz
zatarciem mechanizmów silnika.
Oleje
silnikowe – podział na grupy
Znajdujące
się obecnie w użyciu oleje silnikowe są dzielone na różne kategorie.
Najczęściej stosowany jest podział opracowany przez Amerykański Instytut Nafty
(American Petroleum Institute – API), który dotyczy olejów bazowych służących
następnie do produkcji olejów silnikowych.
Rodzaje
olejów bazowych według API:
- oleje grupy I – oleje mineralne, które
posiadają zawartość siarki: > 0,03, lepkość 80–120 – dzisiaj nie są już
praktycznie stosowane
- oleje grupy II – oleje mineralne, które
posiadają zawartość siarki: ≤ 0,03, lepkość 80–120 – są poddawane dodatkowemu uszlachetnieniu
- oleje grupy III – oleje mineralne, które
posiadają zawartość siarki: < 0,03, lepkość > 120 – stosowane są złożone
procesy uszlachetniania
- oleje grupy IV – oleje syntetyczne,
krótkołańcuchowce polialfaolefiny (ang. polyalphaolefins – PAO)
- oleje grupy V – pozostałe oleje powstające
z wykorzystaniem syntezy chemicznej, na przykład oleje poliestrowe (ang.
polyoester – POE)
Dodatkowo
wyróżnia się także dwie grupy pośrednie, czyli grupę II+, czyli oleje z grupy
II o podwyższonej jakości, a także oleje III+, które również posiadają
podwyższoną jakość w stosunku do olejów III.
Oleje
silnikowe – mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne
Do
kategorii olejów mineralnych zaliczane są oleje mineralne, półsyntetyczne
(częściowo syntetyczne) i syntetyczne, z których każdy wykazuje inne
właściwości oraz zastosowanie.
- Do olejów mineralnych zaliczane są oleje
złożone z baz w grupach I oraz II.
- Do olejów półsyntetycznych włącza się
oleje z grupy I oraz II oraz baz grup wyższych, czyli III, IV i V.
- Do olejów syntetycznych włącza się te
wchodzące w skład grup III, IV i V. Najczęściej stosowane są oleje będące
mieszaniną grupy III oraz jednej z wyższych grup. Oleje IV oraz V samodzielnie
są stosowane do zadań specjalnych.
Dodatkowe
klasyfikacje olejów silnikowych
Oleje
silnikowe klasyfikowane są również według innych metod podziału, w tym między
innymi pod względem lepkościowym oraz jakościowym.
Klasyfikacja
jakościowa prowadzona jest według:
- Amerykańskiego Instytutu Nafty (API)
- Międzynarodowego Komitetu Standardów i
Aprobat Środków Smarnych (International Lubricant Standardization and Approval
Committee – ILSAC)
- Stowarzyszenia Europejskich Producentów
Samochodów (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles – ACEA)
Dodatki
stosowane w olejach silnikowych
Jak
wspomniano wcześniej, w olejach silnikowych stosowane są także różne dodatki –
środki uszlachetniające. Mają one na celu polepszenie właściwości olejów, a
także dostosowanie ich do konkretnych warunków pracy.
Wśród
najczęściej stosowanych dodatków w olejach silnikowych znajdują się przede
wszystkim:
- dodatki przeciwkorozyjne – zabezpieczają
przed korodowaniem elementów silnika
- dodatki przeciwutleniające – wydłużają trwałość
oleju silnikowego
- dodatki zmniejszające temperaturę
krzepnięcia
- dodatki zwiększające smarność oleju
- dodatki przeciw pienieniu się –
zmniejszające temperaturę pienienia się oleju
- dodatki dyspersyjne – poprawiają czystość
oleju – utrzymują zanieczyszczenia w zawiesinie
Zawartość
dodatków w oleju silnikowym może wynosić od kilku do nawet kilkunastu procent.
Wybór
odpowiednich olejów silnikowych
Wobec
tego oleje silnikowe to szeroka gama produktów do wyboru, które
posiadają różne składy oraz towarzyszące im właściwości.
Oleje
silnikowe dobiera się przede wszystkim pod kątem rodzaju pojazdu, w którym mają
być one używane, a także strefy klimatycznej, ponieważ aura także posiada tutaj
istotne znaczenie.
W
nowszych samochodach stosuje się głównie oleje półsyntetyczne oraz
syntetycznej. W pojazdach starszych można jeszcze spotkać się z olejami mineralnymi.
Dobór
oleju powinien bazować na zaleceniach producenta, które można znaleźć w
dokumentacji pojazdu, a także na stronach internetowych marek samochodowych
oraz w innych serwisach motoryzacyjnych online.
Właściwy
olej silnikowy posiada bardzo duże znaczenie dla każdego pojazdu
silnikowego – dzięki niemu może on pracować sprawnie, prawidłowo, a także można
również wydłużyć przez to jego żywotność i zmniejszyć koszty ewentualnych
napraw.